Gondolatok az edzésről


Miért edzünk? – Miért? Edzünk?

Miért edzünk? – Miért? Edzünk?

Avagy edzünk-e, amikor „edzünk”?

Ki miért. Mi a cél? Önbizalom? Koncentráció? Egészségmegőrzés? Fittség? Talán a legáltalánosabb cél egy jobb eredmény elérése, azaz a teljesítmény növelése, fokozása. Tudatosan. Ez a kulcsszó! Hogyan? Testgyakorlatokkal, elméleti képzéssel, kihasználva a környezetünk adta lehetőségeket, alkalmazkodva ahhoz. No, de mi is az a teljesítmény? Mindenkinél egyedi, és mégis ugyanarról van szó. A kondicionális, vagy más néven motorikus képességeink (erő, gyorsaság, állóképesség, hajlékonyság, koordináció) fizikailag határoznak meg minket. A lelki és szellemi képességeink mentálisan definiálnak (személyiségünk, velünk született és tanult viselkedési formáink, értelmi képességeink). Nem hanyagolhatjuk el a biológiai tényezőinket sem (életkor, nem, anyagcsere, kardiovaszkuláris rendszer és immunrendszer állapota). Mindannyian rendelkezünk egy adott, morfológiailag besorolható testalkattal (ektomorf-”szikár”, mezomorf-”sportos”, endomorf-”mackós”). Ezt hoztuk otthonról, kaptuk aputól és anyutól. Ezekből kell kihozni a legjobbat. A legjobb teljesítményt. A fizikai, mentális, biológiai komponenseinket összegyúrva a tanult ismereteinkkel kapjuk meg a teljesítőképességünket. Az adottságainkkal ellentétben a képességeinket fejleszthetjük. Tehát lehetünk erősebbek, gyorsabbak, hajlékonyabbak, kordináltabbak, állóképesebbek. Megerősíthetjük keringési-, légző- és immunrendszerünket is. Ismeretanyagunkat elméleti képzéssel, azaz a megértésen keresztül bővíthetjük. A kérdés az, hogy mennyire vagyunk hajlandóak időt és energiát fektetni a fizikai és elméleti képzésünkre, azaz mennyire vagyunk készségesek a teljesítésre. Így a személyes hajlandóságunk mutatja meg a teljesítőkészségünk mértékét. Ez is alakítható nevelési eszközökkel. Tehát tudatosan és tervszerűen alakítva, fejlesztve a teljesítőképességet és a teljesítőkészséget érhetjük el a célunkat, a kívánt teljesítményt! A teljesítményt, melyet a fizikai, mentális, biológiai komponensek, a tanult ismereteink, a hozzáállásunk, a hajlandóságunk az adott pillanatban együttesen határoznak meg. Ennek fejlesztő folyamata maga az edzés. Elérkezett a pillanat, mikor magunkba tekintve feltehetjük a kérdést: Edzünk-e, amikor „edzünk”?


2015. Március




Róla Sziklai Ferenc